• شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 982-9190-5
  • خبرنگار : 68018
  • منبع خبر : گزارش

/ به مناسبت روز ارتباطات/

روابط عمومی ها سپر بلای ادارات هستند

روابط‌عمومی وظیفه ای مدیریتی است. برقراری یک نظام ارتباطی منسجم و دقیق میان اجزای یک مجموعه و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی و... کار روابط‌عمومی را مجموعه‌ای از مدیریت و خلاقیت قرار داده است. نقش این حرفه در جامعه رو به توسعه ما بیش از هر زمان دیگری قابل بررسی است. چنانچه حتی تا چندی قبل، روزی به این نام در تقویم جهانی وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، در عصر حاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است.

اما واقعیت این است هر روز که می‌گذرد بیش از پیش اهمیت ارتباطات برای همگان مشخص می‌شود. با ورود فناوری‌های ارتباطی جدید به جامعه، جایگاه اطلاع‌رسانی بسیار حساس شده است و امروز به جایی رسیده‌ایم که روابط‌عمومی فراتر از یک هنر، دانش، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی، با دقت از کمترین فرصت‌ها، بیشترین بهره را برد .

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

در عین حال نکته ای که حائز اهمیت این است که با توجه به اتفاق نظری که در خصوص اهمیت، حساسیت و ضرورت روابط عمومی وجود دارد این حرفه در کشور ما هنوز نتوانسته به جایگاه و وظایف واقعی خود نزدیک شود، وجود سوء تعابیر، تعارض ها و تنش های موجود در حوزه روابط عمومی ها خود از چالش ها و مشکلات ساختاری همچون الگوبرداری غلط، آموزش ناقص و غیر کاربردی، نبود بستر مناسب سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمان پیدایش نشات گرفته است موجب شده که روابط عمومی ها در راه پیشرفت خود با موانع متعددی روبرو شود .

اما داستان روابط عمومی ها در کشور ما فضای دیگر از جهان دارد، شاید بعضی از مسائل سیاسی روز در جامعه باعث شود که نقش این بخش از ادارات پررنگ و یا کم رنگ شود، روابط عمومی و ارتباطات مسئله ای سنگین و بنیادی است و اگر نتوان هم پای دنیای علم رسانه و ارتباط به پیش رفت، نمی توان تاثیری در کار یا ارگان خود برجای بگذارد.

در مثال های قدیمی همیشه عنوان می شود که پشت هر مرد موفق همسری موفق وجود دارد و بالعکس، حال این امر را می توان به جرات بیان کرد که پشت هر اداره موفق، روابط عمومی موفق وجود دارد چون در این بازه زمانی که خبرنگاران حرفه ای به دنبال خوراک و زوایای پنهان مسائل ادارات هستند این روابط عمومی است که سینه سپر کرده و در مقابل تمام سختی ها در اذهان عمومی ایستادگی می کند.

بر همین اساس است که بیشتر نظریه پردازان جهان نقش روابط عمومی را یک امر حیاتی در جامعه و ادارت و ارگان ها می دانند، روابط عمومي‌ به عنوان علم داراي اصول و مباني اوليه مي‌باشد. عموماً شاهد آن هستيم كه واژه روابط عمومي‌ در ميان مردم استفاده مي‌شود بدون در نظر گرفتن اينكه واقعاً روابط عمومي چيست؟ آيا در زمره علوم پايه قرار مي‌گيرد يا هنري است كه از خلاقيت بهره‌ مي‌گيرد و خود پس از موسيقي، نمايش، سينما و ... هنر هشتم خوانده مي‌شود .
در شناخت اصول اوليه روابط عمومي مي‌توان به وظايف درون سازماني و برون سازماني اشاره كوتاهي داشت. يك روابط عمومي در وهله اول بايد با توسعه بهداشت رواني در محيط كار و ايجاد امنيت فكري در ميان كاركنان زمينه همكاري و ارتباط متقابل را در ميان آنان بوجود بياورد كه در نهايت به تقويت احساس مسئوليت در مجموعه منجر خواهد شد. در ضمن رسيدگي به پيشنهادهاي كاركنان و كنترل و نظارت برامور رفاهي، تأميني و هنري آنان از جمله فعاليت هاي دروني سيستم روابط عمومي مي‌باشد .

یادداشت از فرشید اردلان خبرنگار ایسنا

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: