• شنبه ۱۹ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-4490-5
  • خبرنگار : 68002
  • منبع خبر : گزارش

چگونه در زندگی خوابگاهی ارتباط مناسب با دیگران داشته باشیم؟

وقتی وارد دانشگاه و خوابگاه می شویم باید بیاموزیم چگونه با دوستانو هم اتاقی ها، مسئولان خوابگاه و دانشگاه و همچنین استادان ارتباط موثر برقرار کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه کردستان، زندگی دانشجویی و خوابگاهی برای بیشتر ما اولین فرصت تجربه زندگی مستقل است ما از خانه و خانواده دوریم و باید بیاموزیم زندگی خود را سازماندهی کنیم و وظایفمان را بدون کمک مستقیم والدین به انجام برسانیم، باید بتوانیم هزینه ها و البته زمان را به خوبی مدیریت کنیم تا دچار دردسر نشویم، این فرصت شاید برای بسیاری از ما اولین فرصت باشد تا دست به تجربه های مستقلی بزنیم. برخی از این تجربه ها ممکن است درس هایی به ما بیاموزند که موجب پیشروی ما شوند، البته برخی از این تجربه ها نیز ممکن است جبران ناپذیر باشد.

محیط خوابگاه به ما می آموزد با دیگران تعامل برقرار کنیم، چراکه بسیاری از امکانات و فضاها به صورت اشتراکی در اختیار همه هم اتاقی ها یا حتی ساکنان خوابگاه است، پس ما باید بیاموزیم چگونه با دیگران تعامل برقرار و بر اساس رضایت طرفین از فضاها و امکانات مشترک استفاده کنیم. کسب و ارتقای مهارت های لازم ممکن است ما را با چالش هایی روبرو کند، اما در نهایت دستاوردهای بی نظیری به ارمغان خواهد آورد.

آزاد عزیزی مشاور و روانشناس دانشگاه، با بیان اینکه زندگی در یک اتاق کوچک خوابگاه دانشجویی همراه بایک یا چند نفر کاملا غریبه کار آسانی نیست و مهارت های خاصی لازم دارد اظهار کرد: مهارت هایی که می تواند برای هر فردی به ویژه دانشجوی ساکن خوابگاه مفید باشد، شامل مهارت خود آگاهی، همدلی، کنترل هیجان های منفی، کنترل استرس، حل مسئله، تصمیم گیری، برقراری ارتباط موثر و ... می شود.

وی افزود: در کنار این مهارت ها آموختن برخی اصول اولیه آداب معاشرت با هم اتاقی یکی از ضروری ترین آموزش های یک دانشجوی ساکن خوابگاه است.

این مشاور، در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود این مهارت ها مطرح و تشریح کرد: در قدم اول باید مراقب پیام های غیرکلامی خود باشیم، مطالعات نشان می دهد که در یک تعامل، بخش عمده پیامی که طرف مقابل درک می کند از طریق رفتارهای غیر کلامی گوینده است. درواقع شنونده بیشتر از آنکه کلام ما را دریافت کند، پیام را از طریق رفتارهای غیرکلامی درک می کند.

وی ادامه داد: برای برقراری یک ارتباز موثر باید حالت جسمانی داشته باشیم. خمیده بودن و برقرار نکردن ارتباط چشمی ممکن است نامناسب تلقی شود. پیشنهاد می شود برای برای ارتباط بهتر از فضایی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در ارتباط موثر و مفید باید مرزها را بشناسیم عنوان کرد: شاید بیشتر ما ترغیب شویم صحبت را بیش از حد به شوخی و خنده بکشانیم، اما شناخت مرزهای شوخی و خارج نشدن از حریم در یک تعامل جدی، می تواند کمک کند تا به جای خنده زیاد، احترام بیشتری دریافت کنیم.

عزیزی با بیان اینکه باید در آداب معاشرت با هم اتاقی همواره رفتار مودبانه داشت عنوان کرد: رعایت کردن نظافت، احترام گذاشتن به آرامش یکدیگر، عدم ایجاد مزاحمت برای هم اتاقی های خود، آسیب نرساندن به وسایل آنها، ناخشنود نکردن یکدیگر و فاش نکردن اسراس هم اتاقی ها، از جمله مواردی است که می تواند در کنار هم بودن را برای شما آسان تر کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تماشای جهان و دیگران از یک زاویه محدود سبب می شود که فرد اطلاعات ناکافی و تحریف شده ای از دیگران دریافت کند و به نتایج نادرستی در باره خود و دیگران برسد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ارتباط بین فردی، تماشای دیگران از زاویه مقیاسی است، وقتی درباره کسی قضاوت می کنیم و او را زیر سوال می بریم و در پی ارزیابی دیگران هستیم، مطمئنا نگاه ما مقطعی و گذرا خواهد بود و به راستی بسیاری از جنبه های مثبت مانند انگیزه ها یا حتی دلیل رفتار فرد را حذف می کنیم و قاضی وار عمل می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه تاریخچه ای نسبت به دیگران ما را از قضاوت نسبت به آن ها باز می دارد و به ما کمک می کند، آن ها را در مقیاسی بزرگتر و با در نظر گرفتن شرایط و جایگاه خاص شان در زندگی مورد ارزیابی قرار دهیم.

فرانک کیانپور، خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: