• یکشنبه ۱۳ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 973-1493-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : گفتگو

کودکان اوتیسم را برای داشتن زندگی عادی همراهی کنیم

اوتیسم اختلالی عصبی و رشدی در کودکان است که طی سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به دغدغه بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است، کودکان مبتلا به این اختالال شرایط روحی و روانی خاصی را دارند که همچون سایر بیماری های خاص حمایت همه جانبه دولت و جامعه را برای تجربه کردن زندگی عادی می طلبد.

دکتر فایق یوسفی در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان، اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در دوران کودکی و قبل از سه سالگی بروز می کند، این بیماری با تاثیر بر روی مغز افراد مبتلا، باعث می‌شود که این کودکان در سه حوزه تعاملات اجتماعی، ارتباط با دیگران و نداشتن ابزارهایی برای تعاملات از جمله تماس چشمی مشکل داشته باشند .

وی با بیان اینکه چهار مشخصه برای شناسایی این بیماری وجود دارد افزود: کودکانی که در سن 12ماهگی هجا به کار نمی برند، در 19ماهگی کلمه نمی گویند، قبل از 24ماهگی ترکیب دو کلمه را نمی گویند و کودکانی که قادر به برقراری تماس چشمی نیستند دارای اختلال اوتیسم می باشند.

  دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، عنوان کرد: از عوامل احتمالی این بیماری علت شناخته شده و مشخصی برای اوتیسم کشف نشده اما تحقیقات نشان داده است که احتمال تاثیر عوامل ژنتیکی و دارویی در بروز این بیماری وجود دارد .

وی افزود: در خانواده هایی که این بیماری نسل به نسل انتقال پیدا می کند احتمال کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر است .

یوسفی تصریح کرد: مصرف قرص های دیابت و مسکن در زمان بارداری و سن بالای پدر و مادر از عوامل تولد نوازد مبتلا به بیماری اوتیسم است .

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: علائم شایع اوتیسم شامل عدم برقراری ارتباط چشمی، ناتوانی کلامی، انواع رفتارها و علاقه به بازی های تکراری، تاخیر در یادگیری و حرف زدن، بی توجهی به احساس درد، وابستگی شدید به پدر و مادر و عدم ارتباط با دیگران در روابط اجتماعی می‌شود .

وی با اشاره به چگونگی شیوع اوتیسم در کودکان عنوان کرد: در این بیماری از هر 100 نفر یک نفر مبتلا می‌شود و در پسران چهار برابر شایع تر از کودکان دختر است.

 یوسفی با اعلام اینکه 80 درصد مبتلایان اوتیسم طبق آمار هوش کمتری دارند و در سطح نرمالی نیستند،ادامه داد: افراد مبتلا به اوتیسم که دارای ضریب هوشی بالای 85 درصد هستند بدون هیچ گونه تاخیر زبانی می توانند صحبت کنند و این افراد ضریب هوشی نرمالی دارند.

وی گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم شدید، ضریب هوشی کمتر از 70 درصد دارند که ممکن است همراه با عقب ماندگی باشد، همچنین کودکان دارای ضریب هوشی 70 تا 89 درصد نیز در مرز قرار داردند و در رده کودکان دارای اختلال اوتیسم متوسط قرار می گیرند که نا عادی هستند و نه عقب مانده.

یوسفی به معیارهای تشخیص اوتیسم اشاره کرد و گفت: نارسایی های پایدار در ارتباط اجتماعی، نقص در ادارک کاربرد مهارت های ارتباطی برای اهداف اجتماعی، کمبود در رفتارهای غیرکلامی و ناتوانی در درک معانی پنهان و مبهم زبان از معیارهای تشخیص اوتیسم است.

وی با اشاره به اینکه افراد دارای اوتیسم علائم مختلف و گوناگونی از خود نشان می‌دهند بیان کرد:  طبقه‌بندی اوتیسم شامل، اوتیسم کلاسیک( اختلال اوتیسم)، اختلالات نافذ رشد، تشخیص نیافته(مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را شامل می‌شود که شبیه به اوتیسم است اما به شدت اوتیسم نیستند)، سندروم رت (اختلالی ارثی که در دختران را تحت تاثیر خود قرار می دهد علائم شناختی دارد و با حمله های صرعی همراه است که با افزایش سن اضافه می‌شود)، اختلال اسپرگر(اختلالی که ویژگی‌های اوتیسم را دارد اما توانمندی زبانی فرد بدون آسیب باقی می ماند، می‌شود.

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، افزود: بیماری اوتیسم ممکن است همزمان با چند بیماری همراه باشد،گاهی فرد مبتلا به اوتیسم بیش فعال بوده و رفتارهای خطرناکی انجام می دهد، بی نظم و همیشه در حال جنب و جوش و یا حواس پرت است که با تشخیص درست باید درمان همزمان انجام شود .

وی گفت: برنامه های آموزشی، رفتاری و سایر تکنیک های آموزشی که معطوف به ایجاد تغییر در رفتار کودک مبتلا به اوتیسم و دادن فرصتی برای رشد و بهبودی رفتاری است از جمله مداخلات روانی موثر در درمان اختلال اوتیسم است.

وی افزود: خانواده ها باید با کودک مبتلا به اوتیسم به گونه ای رفتار کنند که رفتارهای خوب و درست کودک را تشویق و رفتارهای بد او را نادیده بگیرند.

یوسفی با تاکید بر اینکه، موسیقی در بهبود اوتیسم نقش به سزایی دارد، عنوان کرد: در واقع موسیقی بدون کلام یا سنتی در برنامه هر روز می تواند موثر باشد .

وی تصریح کرد: بازی درمانی یکی از موارد مداخلات رفتاری است که در بهبود بیماری کودک بسیار کمک می کند و باعث بهبود برقراری ارتباط و تماس چشمی در کودک می‌شود.

دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، عنوان کرد: این کودکان، اگر اوتیسم خفیف داشته باشند می توانند در مدارس عادی ادامه تحصیل بدهند ولی اگر مبتلا به اوتیسم شدید با ذکر علائم گفته شده باشند، توانایی ادامه تحصیل در مدارس عادی را ندارند.

وی ادامه داد: کلاس های آموزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم باعث می‌شود که حرفه ای را یاد بگیرند و بتوانند در آینده به بازار کار وارد شوند و درآمدی داشته باشند .

یوسفی تاکید کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم متوسط با ضریب هوشی نرمال بیشتر به حمایت خانواده و دیگران نیازمندن تا بتوانند در جامعه ارتباط برقرار کنند.

گفتگو از نشمین نوشادی، خبرنگار اییسنا منطقه کردستان


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: