• یکشنبه ۲۶ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-2193-5
  • خبرنگار : 68013
  • منبع خبر : گزارش

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان:

ایران در میان 25 کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان گفت: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه، ایران از لحاظ کمیت در رتبه 17 علمی جهان قرار دارد .

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، یحیی معروفی روز یک شنبه در آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر و فعالان حوزه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش در سنندج، اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق به لحاظ کیفی کاستی‌هایی در کشور وجود دارد اما از جهت کمی رشد خوبی داشته ایم .

وی با بیان اینکه عمده سیاست گذاران کشور هم حول محور پژوهش و آموزش اظهارنظر می کنند، گفت: تلاش و هدف اصلی فرهنگیان بایستی تبدیل پژوهش به صنعت باشد، زیرا صنعت موتور محرکه توسعه کشور است .

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با اشاره به اینکه رسالت و اولویت پژوهشگران کشور تبدیل علم به ثروت است، تصریح کرد: دلیل عمده توسعه یافتگی جوامع پیشرفته، گسترش، تعمیق و بالندگی همه جانبه پژوهش و تحقیق است .

وی با عنوان اینکه از شاخص های بارز و مهم پژوهش، تعیین سهم بودجه برخی کشورهای پیشرفته از تولید ناخالص ملی است؛ سهم کشور را در بخش پژوهش و تحقیق طی سال های اخیر حدود نیم درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طبق سیاست های اعمال شده با گذر از ۱۰ سال بایستی بودجه و سهم تحقیقات به چهار درصد ارتقا پیدا می‌کرد که این مهم تا کنون برآورده نشده است .

معروفی به جایگاه و رتبه علمی ایران اشاره کرد و افزود: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه ایران از لحاظ کمیت در رتبه 17 علمی جهان قرار دارد .

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا به رغم رشد علمی اما مشکلات کشور در سایر بخش ها همچنان پابرجاست، عنوان کرد: عدم تحقیق برای حل مسئله، عدم ختم تحقیقات به کاربست پژوهش، نقض روش شناختی و همچنین عدم درک اهمیت پژوهش و ابهام و بی دقتی در یافته های پژوهش و نیز ناهمخوانی منابع پژوهش های مختلف با همدیگر از اهم مشکلات پژوهش و تحقیق در کشور محسوب می شود .

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان خاطرنشان کرد: نباید کمیت را ملاک موفقیت در پژوهش بدانیم، چرا که شاخص کاربردی بودن پژوهش می تواند حلال مشکلات فعلی این حوزه تلقی شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: