• چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-1993-5
  • خبرنگار : 68013
  • منبع خبر : گزارش

پروفسور گویا:

بی توجهی به فرهنگیان تهدیدی برای سرمایه های بالقوه انسانی است

دانشگاه فرهنگیان استان کردستان امروز میزبان دکتر زهرا گویا برجسته‌ترین چهره‌ی آموزش ریاضی ایران برای تشریح «آموزش ریاضی قبل از خدمت معلمان دوره ابتدایی» بود.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، امروز چهارشنبه، دانشگاه فرهنگیان استان کردستان میزبان دکتر زهرا گویا برجسته‌ترین چهره‌ی آموزش ریاضی ایران برای تشریح «آموزش ریاضی قبل از خدمت معلمان دوره ابتدایی» بود.

یحیی معروفی رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با بیان اینکه خانم پروفسور گویا افتخار و الگویی برای همه دانشگاهیان هستند، گفت: پروفسور گویا تمام عمر گرانبهای خود را صرف تعلیم به دانشجو و معلمان کردند و از برجسته ترین و مطرح ترین چهره های علمی کشور هستند.

وی افزود: شاید برخی افراد تنها در یک رشته تخصص داشته باشند اما ایشان در کنار ریاضی در حوزه علوم تربیتی هم جزو چهره های سرشناس کشور هستند و این برای ما افتخار است که ایشان کرد هستند.

پروفسور زهرا گویا هم در ادامه با اشاره به معضلات و کهنگی شیوه‌های آموزشی در ایران، اظهار کرد: نه تنها ما طی سال‌ها پیشرفتی نداشتیم بلکه با اتخاذ سیاست‌های غلط به جایگاهی پایین‌تر از گذشته در عرصه‌های بین‌المللی رسیدیم.

وی گفت: از زمان تأسیس آموزش عمومی در ایران، فرهنگی، نامی بود که عمدتأ، به معلمان اطلاق می شد و گاهی با اندکی تساهل و تسامح، همه دست اندرکاران عرصة تعلیم و تربیت و از جمله، تمام کسانی که در نهادهای آموزشی کار می کردند، به فرهنگی بودن شناخته می شدند و به آن افتخار می کردند.

وی ادامه داد: فرهنگی بودن با کادر آموزشی یا کادر اجرایی بودنِ یک مؤسسة آموزشی فرق دارد، فرهنگی با خودش، بار معنایی عمیقی را یدک می کشد که مسئولیت آور است.

پروفسور گویا افزود: حال بعد از بارها تغییر واژه و تغییر انتظارات از فرهنگی ها، اتفاق بزرگی افتاده است که اگر خوب از آن استفاده شود، فرصت بی بدیلی برای ارتقای معلمان یا همان فرهنگیان خواهد بود، اگر هم به حساسیت ها و ظرافت های فرهنگیان توجه نشود، می تواند تهدیدی برای سرمایه های بالقوه انسانی باشد.

وی با اشاره به تشریح تاریخچه ای از دانشگاه فرهنگیان افزود: با توسعه آموزش عمومی و گسترش آموزش عالی، در ایران نیز "دارالمعلمین" و دانشسراهای مقدماتی و دانش- سراهای عالی تأسیس شدند و مسئولیت اصلی تربیت معلم، به آنها واگذار شد، دارالمعلمین یک نهاد رسمی دانشگاهی بود، اما دانش- سراها ماهیت مستقلی داشتند و به دو صورت شبانه روزی و غیرشبانه روزی اداره می شدند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع، شبانه روزی بودن، امتیازی برای کسانی بود که غیربومی بودند و امکان تهیه مسکن و غذا نداشتند و بدون این پشتیبانی، نمی توانستند معلم شوند، در غیر این صورت، اقامت شبانه روزی برایشان الزامی نبود؛ در این دانش سراها، دانشجو- معلمان به طور مستمر، هفته- ای یک روز در مدرسه ها، تدریس عملی داشتند.

وی تصریح کرد: به مرور که دانشگاه ها گسترش یافتند، به کسانی که می خواستند معلم شوند، امتیازهای ویژه ای دادند، دانش سراهای مقدماتی که هدفشان تربیت معلم برای دوره ابتدایی بود، در مسیر تکاملی خود، تبدیل به رشته آموزش ابتدایی با دوره های کاردانی و کارشناسی شد، اما دانش سراهای عالی نیز با هدف تربیت معلم برای تخصص های موضوعی در دوره متوسطه، تبدیل به دوره- های دبیری شد و یکی پس از دیگری در دانشگاههای سراسر کشور تأسیس شدند.

پروفسور گویا یادآور شد: مجتمع پیامبر اعظم بلاخره، با تجمیع مراکز باقیمانده تربیت معلم، تأسیس شد و همه این اتفاقات، بستر مناسبی برای تأسیس دانشگاه فرهنگیان ایجاد کرد.

وی گفت: بعد از انقلاب و بسته شدن سه ساله دانشگاه ها و تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، در دوباره نگری برنامه ها، گروه ریاضی ستاد موفق شد که برای رشته های دبیری ریاضی، مسئولیت اجرای درسهای تمرین دبیری را جزو وظایف گروه های ریاضی تعریف کند، در این دوره ها، درس های علوم تربیتی و از همه مهمتر، تدریس عملی، به درس تمرین دبیری تغییر نام یافت و جزو درس های الزامی این دوره ها شد که معمولا توسط دانشکده های علوم تربیتی ارائه می شد.
وی تصریح کرد: این کار باعث شد تا زمینه های مناسبی که در گذشته و در دانشسراهای تربیت معلم برای تعامل دانشجو- معلم با معلم ریاضی شاغل به تدریس در کلاس درس واقعی داشت، دوباره احیا گردد و در این مورد، گروه ریاضی، پیشقدم بود.

وی ادامه داد: این دوباره نگریها زمینه را برای کاهش دانشسراهای تربیت معلم و تقویت رشته های دبیری فراهم کرد، اما به دلایلی که استنادات زیادی درباره آنها منتشر نشده و کارهای پژوهشی چندانی در این ارتباط صورت نگرفته است، گروه ها و دانشکده های موضوعی، با تصمیمی نانوشته، شروع به بستن رشته های دبیری خود کردند و در این کار، آنچنان گوی سبقت از هم ربودند که حتی دانشگاه تربیت معلم که با مأموریت تربیت معلم آغاز به کار کرده بود، کامل رشته های دبیری را تعطیل کرد و نام دانشگاه هم که دیگر موضوعیت نداشت، تغییر یافت.
 
وی در ادامه گفت: لازم است که معلمان محتوای موضوع مورد تدریس خود را کامل بدانند تا بتوانند آن را به طور واضح، به دانش آموزان ارائه دهند، ایده های اساسی آن موضوع را برای طیف وسیعی از دانش آموزان، قابل دسترسی نمایند و آن ها را درگیر فعالیت های چالش آور یادگیری کنند.

پروفسور گویا تصریح کرد: برای دانستن این که معلمان به چه نوع دانش موضوعی نیاز دارند، ضروری است که بر عمل تدریس آن ها متمرکز شویم تا ببینیم که آن ها چه می کنند و آن کار، چه نوع دانش، استدلال، بصیرت، فهم و درک و مهارت موضوعی را طلب می کند، این به معنای دانش مورد نیاز برای تدریس یک موضوع است.
 
وی در پایان گفت: باید بدانیم که راه پر فراز و پر فرودی در پیش داریم! اما مسیر نسبتا روشنی هم پیش پایمان است؛ شناخت این مسیر، نیازمند دانش، آگاهی و درس گرفتن از گذشته درخشان آموزش معلمان در ایران و توجه به یافته های جدید در این حوزه در سطح جهانی است.

گفتنی است دکتر زهرا گویا، بنیانگذار علم آموزش ریاضی نوین کشور، فارغ‌التحصیل رشته آموزش ریاضی دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است و تجربه سال‌ها تدریس در دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا و نورث وسترن آمریکا را دارد.

تدریس در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، شهید باهنر کرمان، الزهراسلام‌اللهو شهید رجایی نیز در کارنامه کاری این استاد برجسته به چشم می‌خورد.

دکتر زهرا گویا همچنین عضو منتخب کمیتۀ بین‌الملل روانشناسی آموزش ریاضی و عضو کمیتۀ بین‌المللی یازدهمین کنگرۀ بین‌المللی ریاضی در مکزیک نیز بوده است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: