• دوشنبه ۳ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 967-291-5
  • خبرنگار : 68013
  • منبع خبر : گزارش

ایسنا برگزار کرد:

میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال

میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال با حضور رئیس اتاق بازرگانی سنندج، یکی از اساتید دانشگاهی استان، مسئول صنف لوازم التحریران و مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در دفتر ایسنای کردستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، نهادینه شدن تولید امری است که به عنوان مسأله اصلی کشور تمام سیاست‌ها، برنامه‌ها و نگاه‌ها را به سمت خود جلب می کند و اقتصاد مقاومتی نیز مقوله ای است که به تمام نهادها مربوط می‌شود و تمام بخش‌ها باید در تحقق آن تلاش کنند.

با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس نحوه خرید لوازم التحریر ایرانی مطرح و نخستین بستری که فرد با آن آشنا می شود مدرسه و خانواده است که می تواند محیطی برای آموزش و پایه ریزی فرهنگی باشد.

در این راستا خبرگزاری ایسنا منطقه کردستان اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی تحت عنوان " خرید کالای ایرانی_ رونق و اشتغال" با محوریت لوازم التحریر کرده است که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم.

خرید کالای ایرانی تامن آینده ی شغلی فرزندان را به دنبال دارد

مصطفی باغبانیان از اساتید رشته اقتصاد دانشگاه های استان، در این نشست گفت: با توجه به اینکه در کشوری زندگی می کنیم که غنی از منابع انسانی و فیزیکی و سرمایه اجتماعی بالا است باید بتوانیم با تلفیقی از این سه عامل در راستای اقتصاد تاثیرگذاری زیادی داشته باشیم.

وی افزود: ما باید به فرزندان و جامعه خود بقبولانیم که تعصب اقتصادی داشته و کالای داخلی و ایرانی را به کالای خارجی ترجیح دهند و به آنها بیاموزیم که خرید کالای ایرانی به معنی تامین آینده شغلی خود آنهاست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت و نقش فرهنگ سازی در این راستا عنوان کرد: باید استفاده از نمادها و شخصیت های ایرانی جایگزین نمادهای خارجی شود که برای تحقق این مهم آموزش و پرورش می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گرفتاری های ما در حوزه اقتصاد عملکرد افراد صاحب نفوذ در این بخش، که  فقط به فکر خانواده های خود هستند می باشد بیان کرد: این عامل لطمه ی زیادی به اقتصاد ما وارد کرده به طوری که متاسفانه در حال حاضر ما به دلال کالاهای چینی و هندی تبدیل شده ایم.

 باغبانیان گفت: این برای ما یک درد است که ساده ترین تولیدات خارجی بی کیفیت را با افتخار به تولیدات داخلی ترجیح می دهیم. لذا خانواده ها باید به فرزندان خود بیاموزند که خرید کالای خارجی در نهایت ترک تحصیل را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم و ترک تحصیل دانش آموزان در بانه که شهری مرزی و تجاری است برای ما امری ناخوشایند است، چرا که آنها درآمد ناچیز از فروش کالاهای نامرغوب چینی را به ادامه تحصیل ترجیح داده اند.

این استاد دانشگاه  همه ی دستگاه های ذیربط به ویژه آموزش و پرورش را در راستای فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی و حمایت تولیدات داخلی موظف دانست و یادآور شد: نهادینه کردن اولویت خرید کالاهای استانی و ملی برای مردم منطقه باید در شورای اداری استان مصوب گردد.

استراتژی مدونی در زمینه اقتصاد تولید محور نداریم

کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج در این میزگرد گفت: چندین سال است که بحث تولید داخلی یکی از مباحث مهم و اساسی روز کشور است که اما به دلیل اینکه استراتژی مدون و خوبی در زمینه اقتصاد تولید محور نداشته‌ایم، چندان موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: یکی از پایه‌های اساسی که کالاهای باکیفیت داشته باشیم این است که مردم را به خرید کالای داخلی ترغیب کنیم و این امر نیازمند فرهنگ سازی است.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج بیان کرد: منابع خدادادی، سرمایه انسانی و امکانات خوبی در اختیار ماست اما متاسفانه از آنها بهره‌گیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی چندسال اخیر تحریم و مشکلات نفتی باعث شد که دغدغه تولید داخلی را داشته باشیم و این بحث مورد توجه قرار گیرد.

حسینی تصریح کرد: هرچند دهها نهاد با بحث تولید داخلی مرتبط هستند و اکثر دستگاه‌های دولتی در امر تولید و اشتغال دخیل هستند اما چون استراتژی و الگوی خاصی تعریف نشده ما در این بخش هنوز به جایگاه خاصی نرسیده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج اعلام کرد: در کشورهای دیگر چون برنامه ریزی دقیقی برای تولید دارند زمانی که با مشکلی مواجه شوند به تولید آنها ضربه وارد نمی‌شود و خود را با شرایط وفق می‌دهند.

قوانین، حامی بخش تولید نیستند

وی ادامه داد: در کشور ما هرچند که می‌گویند دستورالعمل‌ها حامی تولید هستند اما متاسفانه چون کارشناسی دقیقی روی آن‌ها صورت نگرفته، زیاد نتیجه‌بخش نبوده است.

حسینی عنوان کرد: به عنوان مثال قانون مالیات بر ارزش افزوده، فشار بسیار زیادی را به تولیدکنندگان ما وارد کرده است که باعث شده برخی از آنها دلسرد شوند و دیگر فعالیت نکنند.

وی ادامه داد: قوانینی که در راستای حمایت از تولید باشد در کشور ما وجود ندارد، پس در این شرایط تولید باکیفیت و با قیمت مناسب تحقق پیدا نمی‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج خاطرنشان کرد: در کشور جایگاهی برای تولیدکننده و کارآفرین قایل نشده‌ایم که در این راستا مراکز دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی می‌توانند به کمک بیایند.

وی خاطرنشان کرد: مقوله تولید فقط با فعالیت یک اداره یا نهاد خاص مرتبط نیست و برای رونق این بخش همه باید دست به دست دهیم.

حسینی در پایان یادآور شد: باید در کشور کاری کنیم که تولید، توجیه اقتصادی بیشتری از قاچاق داشته باشد و مردم و حتی سرمایه گذاران از تولید بیشتر از قاچاق سود ببرند تا منجر شود که خودبخود مسئله قاچاق هم کاهش یابد.

نقش تاثیرگذار بانوان در فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این میزگرد اظهار کرد: بیشترین مشکل ما در بُعد ساختار فرهنگی است و با این فرهنگ غنی هنوز عملا در بحث فرهنگ سازی برای خرید کالای تولید داخلی به جایی نرسیده‌ایم.

علی خداویسی گفت: برای توسعه بُعد مالی، اقتصادی و نیروی انسانی و همچنین بُعد روانی و معنوی مهم است که از این دو بعد رفاه و رضایت حاصل می‌شود.

وی افزود: اگر رفاه و رضایت توامان با یکدیگر حاصل شود قطعا ما جامعه‌ای سعادتمند خواهیم داشت.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در ادامه عنوان کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز 70 درصد فعالیت خود را بر روی بحث پیشگیری از قاچاق و فرهنگ سازی افزایش مصرف تولید داخلی متمرکز کرده و در این راستا سه جامعه هدف را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: بانوان به عنوان نیمی از اعضای جامعه نقش بسیار موثری در این زمینه دارند اما متاسفانه در راستای توانمندسازی آنها کاری صورت نگرفته است.

خداویسی تصریح کرد: در کشور ما فقط 10 درصد مناصب دولتی را بانوان تشکیل می‌دهند در صورتی که در کشورهای توسعه یافته 60 درصد را تشکیل می‌دهد. بانوان ما باید قدرت آزمون و خطا، جسارت و ریسک پذیری داشته باشند.

وی دومین جامعه هدف را آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: از سال 1313 که آموزش و پرورش در کشور ما تاسیس شده است تاکنون روند یکنواختی را طی کرده و به جای پرداختن به بحث پرورش فقط بر روی آموزش تاکید کرده که این یک ضعف است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان ادامه داد: در دنیا حدود 70 سال است که بر روی بحث پرورش سرمایه گذاری می‌شود و از مسئله آموزش صرف عبور کرده‌اند.

آموزش و پرورش نیاز جدی به اصلاح دارد

وی به اهمیت مقطع ابتدایی اشاره و عنوان کرد: مقطع ابتدایی مقطعی انسان ساز است و پس از آن فرزندان ما در مقطع دانشگاه متخصص می شوند که در این راستا آموزش و پرورش ما نیاز جدی به اصلاح دارد.

خداویسی بیان کرد: سومین جامعه هدف اصناف و جامعه پزشکی هستند که ظرفیت بسیار بالایی در امر فرهنگ سازی و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز دارند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی قدمتی 130 ساله با چهل هزار عضو دارد و نظام پزشکی هم از سال 1339 تشکیل شده و 220 هزار پزشک را زیر نظر خود دارد که تاکنون از آنها غفلت کرده‌ایم.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در ادامه گفت: دولت نه پول و نه توان مبارزه با قاچاق را دارد و باید سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌ها و اصناف در این زمینه وارد عمل شوند و فعالیت کنند.

وی همچنین ذکر کرد: بحث سرمایه‌های اجتماعی در کشور ما نهادینه نشده است و تا زمانی که این امر در فرزندان ما نهادینه نشود کاری پیش نمی‌رود.

خداویسی افزود: نباید بگویم که ما کشوری توسعه نیافته هستیم پس وضعیت بهبود نمی‌یابد، بلکه هر کدام از ما باید از خودمان شروع کنیم و نگاه توسعه محوری داشته باشیم.

بحث اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد: چندین سال است که مقام معظم رهبری بر روی بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تاکید دارند اما این مسئله فقط در حد شعار باقی مانده و عملا کار خاصی صورت نگرفته است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان تاکید کرد: باید فرهنگ مصرف کالای تولید داخلی در کشور نهادینه شود و تا این فرهنگ نهادینه نشود با مقابله کردن کاری به پیش نمی‌رود.

وی در پایان یادآور شد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طرح‌ها و پیشنهاداتی که در راستای پیشگیری از امر قاچاق باشد استقبال و حمایت می‌کند و آمادگی دریافت مقالات و پایان نامه‌های مرتبط با این حوزه را داریم.

مردم بیشتر سرمایه‌های خود را در بانک‌ها ذخیره می‌کنند

فرید عزت‌پور، مسئول صنف لوازم‌التحریر استان کردستان در ادامه گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه خرید تولید داخلی بین تمام اقشار جامعه ضعیف است.

وی افزود: در استان کردستان تولیدکنندگانی که در زمینه نوشت افزاری فعالیت می‌کردند به دلیل عدم حمایت بعد از گذشت چندسال ورشکست شده‌اند که این امر باعث شده تا دیگر کسی رغبت به فعالیت در بخش تولید نداشته باشد.

عزت‌پور اعلام کرد: مردم امروز بیشتر سرمایه‌های خود را در بانک‌ها ذخیره کرده و حاضر به هزینه کردن آن در بخش تولید نیستند.

وی بیان کرد: در صنف لوازم‌التحریر با توجه به عدم فرهنگ‌سازی در جامعه دانش‌آموزان بیشتر رغبت به خرید کالای خارجی دارند چراکه تولیدکننده خارجی شخصیت‌های کارتونی جذابیتی را در دانش‌آموزان برای خرید کالا ایجاد می‌کنند.

مسئول صنف لوازم‌التحریر استان کردستان با اشاره به اینکه در تولید داخلی، افرادی که در صنف نوشت‌افزار کار می‌کنند خیلی کم سلیقه هستند، ادامه داد: ما هیچگاه برروی شخصیت‌های بزرگ و فرهنگی کار نکرده ایم و آنان را در قالب شخصیت‌های کارتونی به فرزندانمان معرفی نکرده‌ایم تا با چاپ عکس آن‌ها بتوانیم جذابیتی را در دانش‌آموزان برای خرید کالا ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم با حمایت مالی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی لازم برای خرید کالای ایرانی بتوانیم این امر را در جامعه نهادینه کنیم.

عزت‌پور بیان کرد: در حالحاضر 150 واحد نوشت افزار در استان کردستان داریم که برای فروش کالای خود بیشتر به نیاز مشتری باید توجه کنند و مشتریان نیز به دنبال اجناسی با قیمت کمتر و جذاب برای فرزندان خود هستند و هیچگاه به کیفیت کالا توجهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه خرید یک کالای ایرانی به معنای حمایت از مصرف‌کننده و کمک به اشتغالزایی بیشتر برای جوانان ایرانی است، اعلام کرد: مردم ما به دلیل تبلیغات نادرست بیشتر به دنبال کالاهای خارجی هستند چراکه این گمان غلط را دارند که مرغوبیت جنس خارجی از ایرانی بیشتر است.

 مسئول صنف لوازم‌التحریر استان کردستان عنوان کرد: ماژیک و مدادشمعی های خارجی بی‌کیفیت و نامرغوبی در بازار وجود دارد که تعدادی از این اقلام حتی سمی بوده و برای دانش‌آموزان استفاده آن مضر است اما چون ارزان قیمت بوده استقبال خانواده ها از آن زیاد است.

وی در پایان یادآور شد: برای استفاده از کالای ایرانی تولیدکنندگان باید مرغوبیت کالا را بالا ببرند که این امر نیز نیازمند حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان است.

 
انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: